Exploring the Amazon:ベゾス氏はワシントンポスト紙にオンラインビジネスのアイデアを応用できるのか?
先週の The Economist誌の記事『Exploring the Amazon』
Amazonのジェフ・ベゾス氏が買収した米ワシントンポスト紙をどのように復活させるのかについて書かれた記事
Technology, not journalism, is Mr Bezos’s passion. So far he has been the sort of proprietor newshounds dream of, with a light touch on editorial matters and a willingness to finance experimentation and bear losses.
ベゾス氏の情熱はジャーナリズムではない、テクノロジーだ。 編集的な問題には口を出さず、実験的な試みには損失を受け入れている。
Much as Mr Bezos has made his e-commerce firm concentrate on building scale first, and worrying about profits later, he is making his newspaper concentrate first on building a broader national and international audience.
ベゾス氏は、Amazonを成功させるために利益を無視し、まず規模を重視した。彼はワシントンポスト紙についても同様に国内外の読者拡大をまず重視している。
The Post has introduced a “partner” programme, in which it offers free access to its articles for subscribers of other papers such as the Dallas Morning News, if they sign in with their e-mail addresses. Logged-in readers like these are more valuable to a paper and its advertisers than anonymous ones, because the ads can be tailored to match whatever is known about their interests. So far more than 270 papers have signed on. This resembles how Amazon achieves dominance in its markets by gathering data on customers, the better to sell them stuff.
ワシントンポスト紙はパートナープログラムを採用し、270社が契約を結んでいる。顧客のログインデータを共有し、顧客関心のある記事と広告をマッチングするためだ。これもAmazonの顧客データの利用方法を応用している。
Here too, thePost is putting scale before profit: the Kindle version is free for the first six months and $1 for the next six (the cost is higher on other devices).
Kindleアプリを利用すれば、最初の半年は無料、次の半年は1ドルでワシントンポスト紙を読むことができる。これも利益よりもスケールを重視した戦略だ。
In a parallel of sorts with the cloud-computing service that Amazon sells to businesses, the Post is also trying to become a technology provider to the news industry.
クラウドコンピューティングサービスの開発にも積極的だ。ワシントンポスト紙は新しい技術を開発し、他社にライセンス契約として展開しようとしている。
このように、既存の産業に破壊的なイノベーションを起こしてきたAmazonのモデルをメディア業界に起こしている。
2013年に買収した時にはすでにこの戦略は描いていたはずだ。
ジェフ・ベゾス氏は次はどのようなイノベーションを起こそうとしているか?
その動向は目が離せない。
1分間ジェフ・ベゾス Amazon.comを創った男の77の原則 (1分間シリーズ)
- 作者: 西村克己
- 出版社/メーカー: SBクリエイティブ
- 発売日: 2014/06/20
- メディア: 新書
- この商品を含むブログを見る